Clánky - seznam - Index of articles

Konopí – nový lék proti arterioskleróze?

Bushka Bryndová, 13. dubna 2005

http://www.hemp.cz/clanek.php?cid=206

Tým švýcarských lékařů pod vedením Dr. Françoise Macha z universitní nemocnice v Ženevě provedl výzkum, který potvrdil, že konopí zamezuje ucpávání cév. Arterioskleróza je v podstatě chronické zánětlivé onemocnění považované za jednu z nejnebezpečnějších civilizačních nemocí, protože ve vyspělých zemích způsobuje více než polovinu úmrtí. Vědci využili již dávno známého faktu, že aktivní látky přítomné v konopí – kanabinoidy – mají protizánětlivý účinek.

Výzkum, jehož výsledky byly publikované v časopise Nature, byl prováděn na laboratorních myších, které dostávaly THC. Malé dávky této psychoaktivní látky působily na receptory CB2 přítomné v imunitním systému celého těla na rozdíl od receptorů CB1, které se téměř výhradně nacházejí jen v mozku. Studie prokázala, že dodržení stanovené dávky THC je velmi důležité, protože při jejím snížení nebo zvýšení se nedostavil léčebný účinek.

K výzkumu byly použity myši, které pět týdnů před pokusem dostávaly výživu s vysokým obsahem tuků, aby onemocněly arteriosklerózou. V následujících šesti týdnech trvání experimentu měla pokusná zvířata stejnou dietu jako předtím, ale jedna polovina k ní navíc dostávala orální dávky THC, zatímco druhá nebyla nijak léčena. Výsledky byly velmi přesvědčivé, protože po skončení pokusu měla neléčená polovina myších pacientů dvojnásobně rozvinutou arteriosklerózu, zatímco u myší, k jejichž výživě bylo přidávané THC, tato nemoc prakticky vůbec nepokročila.

obrazek kralikuVědci upozorňují na skutečnost, že pro úspěch léčby je klíčové přesné dodržení dávky psychoaktivní složky konopí, která by neměla být nižší ani vyšší než 1 mg/kg/den. Při takto nízké dávce u člověka ani nedochází k psychoaktivním účinkům. Popsaná dávka je ve skutečnosti velmi malá, protože představuje přibližně desetinu dávky THC, kterou absorbuje běžný uživatel konopí při kouření jointu. Při takto velké koncentraci však již podle vědců THC nemá kýžený antisklerotický účinek ani u myší ani u člověka. Dr. Mach poukázal na podobný mechanismus působení malých dávek alkoholu proti srdečním chorobám, kdy se prokázalo, že jedna sklenka vína bordeaux denně může výrazně snížit riziko infarktu, zatímco větší dávky je naopak zvyšují.

Podle výzkumníků by mohlo být THC ordinováno souběžně s běžně používanými léky proti vysoké hladině cholesterolu. Podle Dr. Macha THC tyto léky (statiny) zcela nenahradí, ale bude působit jako doplňková léčba. V každém případě se jedná o velmi důležitý objev, který bude třeba co nejdříve vyzkoušet i na člověku. Konopí, tradiční bylina známá z mnoha starobylých farmakopeí by tedy i dnes mohla zachránit životy miliónů nemocných postižených zhoubnými nemocemi naší civilizace.